Goedkoop reizen in & naar Duitsland: zo doe je dat

1. HAMBURG

Duitsland. Voor een land dat zo dichtbij ligt, hebben de meeste Nederlanders er erg weinig van gezien. Mensen schijnen het denkbeeld te hebben dat Duitsland saai is, en dat een bestemming pas spannend en interessant is als je minstens twee uur in het vliegtuig zit. Maar het tegendeel is waar! Meer dan alleen Berlijn is de moeite waard: in elk hoekje van het land van onze Oosterburen is wel een prachtige parel van een stad, een indrukwekkend natuurgebied of een historisch monument te vinden! Natuurlijk kan je gewoon per auto het land verder ontdekken, maar voor diegenen onder ons zonder rijbewijs (of zonder de durf om met hun Fiat Panda uit 1995 de Autobahn te betreden) zijn er genoeg alternatieven. Explorista legt uit hoe je er het beste kan komen zonder een gat in je spaarrekening te branden!

Door ExploristaTeam

1. BUS: EUROLINES

De meesten van jullie zullen wel bekend zijn met Eurolines, een samenwerkingsverband tussen 29 busvervoerders die samen Europa’s grootste netwerk van langeafstandsbussen vormen. Niet de snelste manier van reizen, maar vaak wel de goedkoopste, en een van de makkelijkste: je stapt ergens vlakbij het centrum van een stad in, en komt heel wat uurtjes later weer in hartje centrum van een nieuwe stad aan. 4 miljoen passagiers per jaar gaan het avontuur aan!

Eurolines heeft 12 opstapplaatsen verspreid door heel Nederland: van Maastricht tot Groningen en van Breda tot Enschede. Helaas doet niet elke route elke opstapplaats aan, en kan je vanaf Groningen bijvoorbeeld alleen naar Bremen, Hamburg, en verder door naar Scandinavië reizen. Voor een verbinding richting Berlijn of zuid-Duitsland moeten noorderlingen eerst reizen naar Arnhem of Utrecht. Voor sommige bestemmingen moet je dus overstappen.

Enkele voorbeelden: de route Amsterdam – Berlijn duurt 10 uur, kost als je vroeg genoeg boekt slechts €36 retour, en is goed ‘s nachts te doen. Utrecht – Keulen duurt slechts zo’n 4 uur, en kan al vanaf €15 retour. Eindhoven – Stuttgart is een rit van ongeveer 8 uur, en ticketprijzen hierbij starten vanaf €33 retour. Groningen – Hamburg duurt iets minder dan 5 uur, voor slechts €26 heen en terug. Natuurlijk zijn er nog veel meer routes, maar van deze prijzen kan je toch niet anders dan vrolijk worden? Eurolines publiceert hun routes en dienstregelingen vaak 3-4 maanden van tevoren. Betalen kan zowel met creditcard als met iDeal.

2. BERLIN

2. BUS: MEINFERNBUS/FLIXBUS

MeinFernBus en FLiXBUS zijn sinds begin dit jaar samen verder gegaan onder de naam MeinFernBus/FLiXBUS (erg origineel, ik weet het). Beide bedrijven zijn in 2011 in Duitsland gestart om het monopolie van de Deutsche Bahn op het langeafstandsvervoer tegen te gaan, en met groot succes. In 2013/2014 waren de beide bedrijven al veruit de goedkoopste optie om door heel Duitsland te reizen, en sinds dit jaar bieden ze ook grensoverschrijdend vervoer naar Nederland (en andere landen) aan.

Groningen – Bremen duurt ongeveer 2.5 uur en is te boeken vanaf €22 retour. Amsterdam – Hannover duurt 5 uur en is te verkrijgen vanaf €44 retour. Hengelo – Berlijn is schappelijk geprijsd op €50 retour, voor een rit van 7 uur enkele reis. Bij MeinFernBus/FLiXBUS zijn sommige routes al 5-6 maanden van tevoren te boeken, en andere routes pas tot 2 maanden voor de reisdatum. Een erg groot voordeel is wel dat de prijzen tot kort voor vertrek nog erg laag liggen, in tegenstelling tot de prijzen van de Deutsche Bahn of vliegmaatschappijen, die dan juist de pan uit rijzen.

Nog steeds is MeinFernBus/FLiXBUS verreweg de beste optie voor goedkoop binnenlands vervoer in Duitsland. Het uurtje over de Autobahn van Heidelberg naar Frankfurt am Main is slechts €5 enkele reis, de tocht van 2.5 uur van Berlijn naar Dresden €7 enkele reis, in 7 uur van Düsseldorf naar Nürnberg voor €19 enkele reis, en in 9 uur van Kiel naar Leipzig voor €25. Ter vergelijking: aan benzine ben je voor deze routes tussen de €11 en €59 kwijt, dus als je alleen of met zijn tweetjes reist is de bus altijd goedkoper! Betalen kan enkel met een creditcard.

3. HEIDELBERG

3. BUS: MEGABUS

Recentelijk is Megabus, vooral bekend van hun goedkope connecties naar Parijs en heel Engeland, ook een route gestart van Amsterdam naar München, over Rotterdam, Brussel, Keulen, Frankfurt en Stuttgart. Een retourtje Frankfurt is te verkrijgen vanaf €22 en een enkele rit duurt 9.5 uur, naar Stuttgart ben je ruim 13 uur onderweg voor €44 retour, en voor München betaal je hetzelfde voor een rit van bijna 17 uur. Wel lang, maar voor welk ander vervoersmiddel betaal je nou slechts €1.30 per uur? ;) Megabus maakt hun dienstregelingen vaak pas een maand of 2-3 van tevoren bekend. Betalen kan zowel met creditcard als met iDeal.

4. HOHENSCHWANGAU

4. TREIN: SPARANGEBOTE

De Deutsche Bahn staat vooral bekend om drie dingen: de relatieve punctualiteit, de indrukwekkend hoge snelheden, en de bijbehorende schrikbarend hoge prijzen. Maar laat het imago je niet afschrikken van treinreizen in Duitsland, want het is naast snel en comfortabel ook verrassend betaalbaar als je vroeg boekt! De Deutsche Bahn werkt namelijk niet zoals de Nederlandse Spoorwegen met een flat-fare tarief, waar de ritprijs enkel en alleen wordt berekend op basis het aantal reiskilometers. Bij de DB zitten er ook andere factoren bij inbegrepen, zoals de klasse van je trein (stoptrein, intercity, of hogesnelheidstrein), het tijdstip waarop je reist, en het tijdstip waarop je boekt. Net als bij vliegmaatschappijen zijn de eerste tickets die worden verkocht het goedkoopst, en loopt de prijs daarna snel op. Wie het eerst komt, wie het eerst maalt!

Bij de DB noemen ze deze goedkope tickets Sparangebote. Ze zijn te verkrijgen vanaf 90 dagen voor de geplande reisdatum tot wanneer ze op zijn, wat vaak enkele weken van tevoren is op populaire routes. De goedkoopste Sparangebote voor een enkele reis van Groningen naar Berlijn zijn bijvoorbeeld €39, als die uitverkocht zijn gaat de prijs omhoog naar €49, dan €59, undsoweiter. Dit gaat door totdat de standaard ritprijs is bereikt, wat op dit traject maar liefst €105 is. Van Arnhem naar Düsseldorf of Keulen is te boeken vanaf €19 enkele reis, van Utrecht naar Frankfurt am Main vanaf €29, en van Rotterdam naar München ook vanaf €39. Let wel: bij Sparangebote zit je vast aan de geboekte trein en is het niet mogelijk om één trein eerder of later te nemen. Als je de trein mist, heb je net als bij een vlucht echt pech en ben je je geld kwijt. Wat wel mogelijk is, is om tegen een betaling van €15 aan administratiekosten per ticket, je reis te annuleren. Wat er van de ticketprijs dan nog over is krijg je terug gestort op je creditcard. Betalen is via NSHispeed mogelijk met iDeal, via DB.de enkel met creditcard.

5. FRANKFURT AM MAIN5. TREIN: BUNDESLÄNDERTICKETS

Als snelheid minder belangrijk voor je is dan flexibiliteit, zijn de Bundesländertickets een erg goed alternatief. Zoals de naam al doet vermoeden zijn dit treintickets die geldig zijn in één gehele Duitse deelstaat, en daar dan ook in het overig openbaar vervoer zoals de bus en tram. De Deutsche Bahn is zo schappelijk geweest om kleinere deelstaten op het geldigheidsnetwerk van het ticket van de buren aan te sluiten. Met het Niedersachsenticket kan je dus bijvoorbeeld ook naar de stadstaten Bremen en Hamburg reizen (en tegen een extra betaling van €5 zelfs helemaal door naar Groningen), en met het Rheinland-Pfalz ticket mag je ook door Saarland met de trein.

De ticketprijzen verschillen per deelstaat, maar zijn relatief duur als je in je eentje reist: de eerste persoon betaalt namelijk een bedrag tussen de €20 en €30, en elk persoon dat daar bij opkomt betaalt slechts een paar euro extra. Zo is een Niedersachsenticket + Groningen voor 5 personen slechts €48. Retourtje Hamburg voor minder dan een tientje per persoon, anyone?

De Bundesländerticket zijn helaas alleen geldig in stoptreinen van de Deutsche Bahn (RB’s of RegionalBahnen) en ander regiovervoer (zoals lokale lijnen van Arriva), en doordeweeks ook alleen buiten de spits: na 9 uur ‘s ochtends, en voor 3 uur ‘s middags. In het weekend zijn ze echter de hele dag geldig. De tickets zijn te boeken op de website van de Deutsche Bahn, en wederom alleen met een creditcard te betalen.

Als variant op de Bundesländertickets is er ook het Quer-durchs-Land-Ticket, die op basis van hetzelfde principe werken, maar vanzelfsprekend duurder zijn omdat ze door heel Duitsland geldig zijn. Maar of je helemaal van west naar oost of noord naar zuid moet wíllen met stoptreinen, dat is nog maar de vraag.

6. DUSSELDORF

6. TREIN: CITYNIGHTLINE

Als laatste optie om goedkoop per spoor in Duitsland te geraken bestaat er de CityNightLine, een netwerk van nachttreinen die door de Deutsche Bahn geëxploiteerd worden. De enige die vanuit Nederland naar Duitsland gaat is de nachttrein Amsterdam – München (over Utrecht en Arnhem, en een handvol Duitse steden), die 3 maanden van tevoren te boeken is en er 11 uur over doet. Stoelen gaan over de toonbank vanaf €29 enkele reis, en het is een verrassend comfortabele manier van reizen: de rugleuning van de speciale slaapstoelen gaat erg ver naar achteren, je hebt een eigen leeslampje, en de treinen zijn ‘s nachts lekker warm. Ze zijn te boeken op NSHispeed met iDeal, en op DB.de met creditcard. Naast München gaan er overigens ook nachttreinen naar Basel en Zürich in Zwitserland voor dezelfde prijs.

7. STUTTGART

7. AUTO: CARPOOLEN

Lang voordat BlaBlaCar dankzij hun intensieve campagnevoering op social media een ding werd in Nederland, had je in Duitsland al MitFahrGelegenheit, die met hetzelfde principe werkt. Je voert je vertrekplaats, bestemming en gewenste reisdatum in, en kijkt of er toevallig iemand is die dezelfde kant opgaat. Voordelen zijn de lage prijs en de potentiële vriendschappen die je in de auto opdoet, nadelen zijn het gebrek aan flexibiliteit en de mogelijke liefde voor schlagermuziek die je chauffeur heeft terwijl hij of zij met 200 per uur over de snelweg knalt. Vaak kan de rit wel van deur tot deur geregeld worden, gemak dient de mens!

8. KARLSRUHE

8. AUTO: LIFTEN

Liften? Doen mensen dat nog steeds? Jazeker, en in Duitsland is het ook relatief makkelijk en veilig: vaak wordt het aangeprezen als een van de beste landen in Europa om liftend (per Anhalter) te reizen! Helemaal gratis, dus goedkoper kan niet. Ben je wel een beetje avontuurlijk? Dan vind je meer informatie op http://hitchwiki.org/en/Germany

9. NEUSCHWANSTEIN

9. VLIEGEN

Er zijn ook enkele budgetmaatschappijen die vanaf Nederland op een beperkt aantal Duitse steden vliegen. Een voorbeeld is de EasyJet lijnverbinding van Schiphol naar Berlijn Schönefeld, vanaf €39 retour, of de Transaviaroute van Rotterdam naar Berlijn Tegel, vanaf €59 retour. Hamburg kan vanaf €42 retour vanaf Schiphol met EasyJet, München voor €60 retour met Transavia vanaf Eindhoven, en Stuttgart vanaf €66, met Germanwings vanaf Schiphol. Vliegen naar Frankfurt, Keulen, Düsseldorf, Bremen en Hannover behoort ook tot de mogelijkheden, maar dan zit je al gauw te kijken naar prijzen tegen de honderd euro heen en weer.

Waar ben jij al geweest in Duitsland en wat staat nog op je verlanglijstje? Laat het weten in the comments!

Over de auteur:

FOTO ZELFWesley Pechler is een 22-jarige student Engels aan de Rijksuniversiteit Groningen die naast het studeren, kassaklooien bij de Albert Heijn en voorzitterschap van zijn studievereniging elk jaar zoveel mogelijk probeert te reizen. Tot nu toe lukt dit aardig en staat de teller op 28 landen binnen Europa en Afrika. Daarnaast houdt Wesley van (vegetarisch) eten, musical en theater, knappe jongens, concerten, sarcasme en zijn eigen spiegelbeeld. Volg hem op Instagram: https://instagram.com/wesleypechler

9 comments

  1. Marloes ❤ Budgetproof.nl

    Hoewel niet bijzonder budget, vind ik het toch altijd heel erg fijn om met eigen auto door Duitsland te touren. Nou ik ga niet alle plaatsen opnoemen hoor, want dat zijn er nogal veel ;). Wil nog heel graag naar Leipzig! Komt er ook zo’n artikeltje voor Engeland :D als student Engels en Milou als Londen-fan moet er natuurlijk ook zo’n guide komen voor the UK :).

    Beantwoorden

    1. Explorista

      Jaaaaa deze rubriek komt zeker terug in andere landen :)

      Beantwoorden

  2. Wieke

    Nog een tip voor als je met de trein gaat, je kan het beste over de grens instappen. Zo scheelt het 20 euro op een retourtje om in Bad Bentheim in te stappen in plaats van in Hengelo.

    Beantwoorden

    1. Wesley Pechler

      Vroeger waren het inderdaad grote verschillen van €20 tot soms wel €30 euro, maar tegenwoordig scheelt het vaak niet zo heel veel meer. Het verschil is een stuk kleiner geworden sinds NSHispeed ook Sparangebote aanbiedt via hun website, wat nu ongeveer 2 jaar geleden moet zijn. Als je nu kijkt naar reizen van Hengelo of Bad Bentheim naar Berlijn over 90 dagen, dan is het €39 of €29 over de grens. Scheelt dus nog steeds een tientje, maar haal je dat er uit met benzine?

      Beantwoorden

  3. Sabine

    In zoveel plaatsen ben ik al geweest! Met de auto en de trein voornamelijk. Keulen vond ik leuk. En Hamburg ook eigenlijk. En al die kerstmarkten! Best leuk! :D

    Beantwoorden

  4. Petra

    Stijgt Duitsland toch weer even op mijn lijstje… Gelijk dagdromen over mooie treinreisjes door het Zwarte Woud, haha!

    Beantwoorden

    1. Wesley Pechler

      Het Zwarte Woud ben ik nog nooit geweest, maar wat bekend staat als een van de mooiste treinroutes in Duitsland, een route die ik anderhalf jaar geleden heb mogen doen, is de rit van Keulen naar Heidelberg over Koblenz en Mainz. Die hele route volgt het Rijndal, zulke mooie uitzichten!

      Beantwoorden

  5. Bart

    Qua deelstaten ben ik nog niet in Hamburg en Sachsen geweest, die staan zeker nog op de lijst (Hoofdsteden van de andere steden nog lang niet allemaal geweest trouwens). Hamburg gaat daar dit jaar af tijdens de kerstmarkt. Wat betreft steden staan ook nog München en Dresden op de lijst.
    Eerder dit jaar in Erfurt geweest en dat is een prachtige stad. Zeker een aanrader. En ieder nieuw plekje in DE is weer een ontdekking. En toch het liefst met de auto….

    Beantwoorden

  6. anto - we12travel

    Ik ben echt enorme fan van Duitsland en ga er graag naartoe. Jammer dat het bij Nederlanders toch op een of andere manier een suf imago heeft, terwijl er inmiddels meer Nederlanders naartoe gaan dan naar Frankrijk.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *