REVIEW: Olympus PEN E-PL7

Olympus1

Een vraag die ik regelmatig krijg is: Welke camera gebruik je? Het antwoord daarop is dat ik al mijn foto’s maak met mijn Nikon D5300. Een geweldige camera, zeker in combinatie met de lens die ik heb. Maar… DSLR’s zijn wel monsters van dingen. Zwaar, onhandig, en je stopt ze niet even in je broekzak. Dus toen ik het aanbod kreeg van Olympus om een Olympus Pen E-PL7 te testen tijdens mijn reis, had ik daar wel oren naar. Ik testte de camera vooral op videokwaliteit (vlogs) en gebruiksgemak voor op reis.

Laat ik voorop stellen dat ik geen gigantische cameranerd was, en dit voor mij vooral een manier was om uit te vinden hoe ik reizen zonder DSLR zou vinden (hoewel ik die wel bij had, natuurlijk).

De Olympus Pen E-PL7 is een compacte systeemcamera, en het eerste wat mij opvalt is hoe MOOI hij is. Echt, zonder twijfel, de meest stijlvolle camera die ik ooit gezien heb. Zo eentje die je outfit beter maakt als je hem draagt, zeg maar. Ik vond de camera nog vrij groot voor een ‘compact’camera, hij paste maar nèt in mijn hand, maar in vergelijking met een DSLR is hij echt wel twee tot drie keer zo klein. Heel handzaam dus.

Olympus2

Één van de handigste features, vooral als je wilt vloggen, is het uitklapbare en kantelbare scherm. Via een touchscreen stel je gemakkelijk scherp, en omdat het uitklapt, kun je jezelf op beeld zien, terwijl je in de camera kijkt. Het scherm voelde overigens door de veren die erin zitten (?) best wel schroef, en ik was iedere keer weer bang dat ik het van de camera af zou rukken. Desondanks zit het stevig vast hoor.

De camera heeft een strakke basis met een simpele, maar prima lens (14-42mm 3.5-5.6), redelijke batterijduur (bij veel filmen gaat hij toch nog wel anderhalve dag mee ofzo), 16 megapixel sensor, 1080p HD video (fijn!) en een ISO van max 25600. Hij doet het dus ook best redelijk goed in donkere situaties, viel me op.

Olympus3

De camera heeft verschillende settings, waarbij je makkelijk een setting kunt kiezen die aansluit op de situatie. Bij ART krijg je zelfs verschillende filters (a la Instagram). Ik zou het zelf nooit gebruiken, maar misschien een leuke toevoeging.

Dan de videobeelden… die zien er op het scherm echt prachtig uit. Heel scherp, mooie heldere kleuren, zeer professioneel. Toen ik ze echter inlaadde op mijn computer was ik teleurgesteld. Het beeld was veel fletser dan op mijn camera… zeer teleurstellend dus. Verder is de kwaliteit prima hoor (Full HD), en de microfoon ook, maar ik had veel hogere verwachtingen door wat ik op mijn camerascherm zag.

Olympus4

Het allerfijnste aan de camera vind ik het feit dat hij via wifi met je telefoon verbindt. Vervolgens selecteer je in de Olympus app makkelijk de foto’s die je wilt hebben, en die download je vervolgens naar je telefoon. Even bewerken, op Instagram gooien en je bent klaar. Ik gebruikte de camera dus vooral voor het fotograferen voor social media, en dat beviel echt enorm goed. De kwaliteit van de foto’s zijn oneindig veel beter dan die van mijn telefoon.

De kwaliteit van de foto’s in het algemeen zijn prima.. ze zijn wat je mag verwachten van een goede compactcamera. Maar iedereen die echt van fotograferen houdt, zal zich waarschijnlijk niet bij de foto’s neer kunnen leggen. Ik mis toch echt mijn DSLR die betere foto’s schiet, zelfs in auto. Dus hoewel de camera veel handiger is om mee te nemen op reis, zou ik hem nog niet inruilen voor mijn DSLR.

Olympus5

Zoek je echter een handzaam, stijlvol cameraatje, dat prima foto’s maakt, fijne vlogs schiet, en die enorm handig is voor social media, dan is Olympus Pen E-PL7 een goede optie. Voor de prijs zou ik persoonlijk kijken naar een DSLR, maar kijk vooral zelf wat je prettig vindt. Hij kost inclusief kitlens €570 en je koopt hem hier.

Voorbeeldfoto’s (vlogs volgen nog):

P7230012 P7260032 P7260038 P7260051 P7270066 P7270082 P7290121

Wat is jouw camera of choice?