IMG_0174

Je vlucht vertraagd: dit zijn je rechten & tips voor vergoeding (+stappenplan)

Een vertraagde vlucht is zo’n beetje het vervelendste wat je als reiziger kunt meemaken. En een geannuleerde vlucht is nog erger! Ik heb het zelf ook meerdere keren meegemaakt: sta je extra vroeg op, is je vlucht vertraagd, moet je tóch nog op het originele tijdstip op het vliegveld zijn om vervolgens uren voor je uit te staren met weinig informatie. Het komt helaas vaker voor dan je denkt, en het verbaast me altijd als andere passagiers geen idee hebben dat ze in dat geval recht hebben op compensatie. HALLO GRATIS GELD. Daarom leggen wij in dit artikel uit wat je moet doen als je vlucht vertraagd of geannuleerd is, en waar je recht op hebt. Ook gaan we in op de uitzonderingen, en andere opties. Het is een flink artikel, maar ik hoop dan ook dat je er iets aan hebt!

Om te beginnen: al deze informatie heeft betrekking op AANKOMSTVERTRAGING. Het gaat dus om de vertraging die je hebt opgelopen tegen de tijd dat je aankomt, niet je vertrek. Soms kan je vlucht namelijk alsnog best wat tijd inhalen in de lucht.

people-1119012_1280

Je vlucht heeft… Vertraging

Wat nu? Check hieronder hoe lang je vlucht vertraging heeft, en kijk waar je recht op hebt.

Geldt als:

  • Je vliegt vanuit een Europees land
  • Aankomt in een Europees land en vliegt met een Europese luchtvaartmaatschappij

Let op! De regels voor het krijgen van compensatie gelden alleen als je vanaf een Europese luchthaven vertrekt of naar een Europees land terugvliegt met een Europese luchtvaartmaatschappij, omdat het een Europees reglement betreft. Dus als je bijvoorbeeld vanaf de Verenigde Staten terug naar Nederland vliegt met een niet-Europese luchtvaartmaatschappij (United, Delta, etc…), zal je geen compensatie uitgekeerd krijgen door de maatschappij. Dit geld ook voor binnenlandse vluchten in landen buiten Europa. In deze gevallen kun je soms wél bij je annuleringsverzekering aankloppen (meer informatie over de voorwaarden later in het artikel), maar dus niet bij de maatschappij zelf. Als je echter met een Europese maatschappij vliegt, heb je wél recht op compensatie en kun je dit bij de luchtvaartmaatschappij indienen. Check hieronder op hoeveel geld je recht hebt:

Je vertraging is: 2 uur of langer

Bij een vlucht die minimaal 2 uur vertraging heeft, heb je recht op eten en drinken, een gratis telefoontje en e-mails die je kunt versturen. Je hebt geen recht op geld als compensatie. Alles onder de twee uur wordt niet gezien als vertraging, en pas boven de drie uur heb je recht op geld (en daar doen we het allemaal voor toch?).

Je vertraging is: 3 uur of langer

Hiep hoi! Bij een vertraging van minimaal 3 uur heb je recht op compensatie. Het verschilt per bestemming waar je heen vliegt hoeveel geld je ontvangt, hieronder is een lijst waar je recht op hebt. Je kunt heel simpel even Googlen wat de afstand is tussen jouw vertrek- en aankomstbestemming om te weten hoeveel je kunt ontvangen. Worldatlas is hiervoor heel handig.

  • €250,00 compensatie op alle vluchten van 1500 kilometer of minder
  • €400,00 compensatie op alle vluchten tussen 1500 en 3500 kilometer
  • €600,00 compensatie op alle vluchten van meer dan 3500 kilometer

Wanneer je ervoor kiest om je te laten overboeken door de luchtvaartmaatschappij en met een andere vlucht naar je eindbestemming te komen met een redelijk gelijke aankomsttijd als bij de oorspronkelijk geboekte vlucht, dan wordt de vergoeding met de helft verminderd.

Je vertraging is: 5 uur of langer

Wanneer de vertraging 5 uur of langer duurt, kun je ervoor kiezen om de reis niet meer te maken. Bij het staken van je reis zal de luchtvaartmaatschappij je het bedrag van het vliegticket terugbetalen, maar het is niet duidelijk of je dan recht hebt op extra vergoeding. Als je op een tussenstop gestrand bent en meer dan 5 uur vertraging hebt, dan heb je recht op een terugvlucht naar je eerste vertrekpunt. Bij een geannuleerde vlucht heb je recht op compensatie bovenop de kosten van het vliegticket, afhankelijk van de reden van annulering. Bij overmacht heb je namelijk geen recht op vergoeding, maar anders wel. 

model-2373534_1920

Je moet… Overnachten

Als de wachttijd zó lang wordt dat je genoodzaakt bent om te overnachten, dan is de luchtvaartmaatschappij verplicht om de accommodatie, reis tussen eventueel verschillende luchthavens en vervoer van en naar de accommodatie voor je te verzorgen.

Bij overmacht heb je geen recht op compensatie, maar je hebt wel recht op eten/drinken en eventueel accommodatie als dat nodig is. Dus moet je zo lang wachten dat je een overnachting moet boeken? Dan moet de vliegtuigmaatschappij daarvoor zorgen. 

Zorg in alle gevallen voor een vertragings- of annuleringsverklaring. Dit is een geschreven verklaring van je luchtvaartmaatschappij ter bewijs dat de vertraging daadwerkelijk zo lang duurde als dat is aangegeven. Deze verklaring kun je nodig hebben bij het aanvragen van compensatie en zal ook nodig zijn wanneer je een annuleringsverzekering hebt afgesloten en hier gebruik van wilt maken.

Uitzonderingen

Je hebt geen recht op compensatie wanneer er sprake is van overmacht (zoals hierboven vermeld), door bijvoorbeeld een zware sneeuwstorm, vulkanische aswolk, terrorisme, stakingen, etc. Bij slechte weersomstandigheden geldt hetzelfde, hier kan de luchtvaartmaatschappij zelf niets aan doen en is dus niet verplicht om een vergoeding uit te keren. Maar wanneer het gaat om vluchten die die vertraging hebben gekregen nadat het weer is opgeklaard (zogenaamde “knock on” vertragingen) dan heb je wel recht op compensatie. Knock on vertraging is iets waar de luchtvaartmaatschappijen rekening mee kunnen houden, en als dit gebeurt dan zijn zij verantwoordelijk en moeten een vergoeding uitkeren. Je hebt natuurlijk wél recht op compensatie als de vertraging komt door bijvoorbeeld te weinig personeel of een technisch mankement. (Zoals mij gebeurde op mijn vlucht naar Las Vegas en vanuit Kreta terug.)

Wanneer de vluchttijden minder dan twee weken van tevoren zijn gewijzigd kan je ook recht hebben op compensatie, mits je bewijs hebt van de originele tijden en je vlucht minimaal 3 uur later dan gepland aankomt op de bestemming. In dit geval gelden dezelfde regels als bij vertragingen. Als er sprake is van vertraging door overmacht en je de vlucht besluit te maken ondanks de vertraging, dan zal je geen compensatie krijgen. Wel heb je recht op eten/drinken en accommodatie of alternatief vervoer. Wanneer je besluit je reis niet meer te maken bij meer dan 5 uur vertraging door overmacht, dan heb je geen recht op compensatie.  

Je vlucht is… Overboekt

Je hebt ook recht op compensatie wanneer je geweigerd bent in te stappen door bijvoorbeeld overboeking, of wanneer je vlucht is omgeboekt. Overboeking gebeurt wanneer luchtvaartmaatschappijen te veel passagiers hebben op een vlucht in vergelijking tot het aantal zitplaatsen. Het is (vooral in Amerika) normaal dat luchtvaartmaatschappijen meer tickets verkopen dan het aantal plekken die in het vliegtuig aanwezig zijn, omdat er altijd wel mensen wegblijven van hun vlucht, en zo maken ze dubbele winst op stoelen. Er ontstaat echter een probleem als wél iedereen komt opdagen. Je kunt als de overboeking wordt aangekondigd op het vliegveld ook vrijwillig je plaats afstaan. Waarom zou je dat doen? Vaak wordt een vergoeding betaald als je je stoel vrijwillig opgeeft, in de vorm van vluchtvouchers, cash of frequent flyer points. Zorg wel dat je ter plekke goed onderhandelt en afspraken maakt met de luchtvaartmaatschappij! Als je geweigerd bent om in te stappen door overboeking gelden dezelfde regels als bij annulering van een vlucht. 

Je vlucht is…. Geannuleerd

Als je vlucht is geannuleerd, je minder dan twee weken voor vertrek erover bent geïnformeerd én er geen sprake is van overmacht, dan heb je recht op vergoeding met dezelfde regels als bij vertraging. Bij annulering kan het zijn dat je tussen de veertien en zeven dagen van te voren wordt geïnformeerd over een annulering. Als dit gebeurt wordt er vaak een alternatief ticket voor dezelfde dag aangeboden. Deze vlucht zal vaak een paar uur later vertrekken en aankomen op de bestemming. Als je reist via een andere route zonder veel tijdverlies op te lopen dan heb je geen recht op vergoeding. Wanneer je besluit je reis niet meer te maken bij annulering, hangt het van de reden van annulering af of je recht hebt op vergoeding bovenop de terugbetaling van de vliegticket.

De zin & onzin over vouchers aannemen

Soms bieden luchtvaartmaatschappijen vouchers of kortingen aan wanneer een vlucht geannuleerd, vertraagd of overboekt is. Kijk hier wel mee uit, want het kan zijn dat door het accepteren van deze vouchers afstand doet van je recht op financiële compensatie. Let op: het gaat dan om vouchers die als alternatief voor compensatie worden aangeboden. Als je deze accepteert kun je geen financiële compensatie meer aanvragen. Luchtvaartmaatschappijen delen bij annulering, vertraging, of instapweigering vaak ook voedselvouchers of tegoedbonnen uit voor eten, drinken en overnachtingen, deze kan je rustig aannemen zonder dat je afstand doet van je recht op financiële compensatie. Dit zijn ze namelijk verplicht.

lawyers-1000803_1920

Hoe claim je je vergoeding?

De goedkoopste optie is om je claim rechtstreeks bij luchtvaartmaatschappij in te dienen. Als je even zoekt zul je op de website van de maatschappij vanzelf een claimformulier tegenkomen. Maar let wel: soms zijn ze een beetje verstopt, want luchtvaartmaatschappijen hebben natuurlijk liever niet dat mensen er gebruik van maken. Even vragen via Twitter of Facebook kan dan geen kwaad. Zelf heb ik mijn claim ingediend bij Aegan Airlines, toen mijn vlucht vanuit Kreta meer dan drie uur vertraging had, en binnen twee weken stond het geld op mijn rekening.

Als je geen zin hebt om je door het (soms) onoverzichtelijke woud van claims te knokken, dan kun je een externe claim service inschakelen. Deze services nemen de claim uit handen en dienen hem in voor je, en schelen je zo een hoop tijd en moeite. Ze werken meestal op ‘no cure no pay’ basis, wat inhoudt dat je niets hoeft te betalen als de claim wordt afgewezen. Fijn! Hou er wel rekening mee dat ze een flink deel van het compensatiebedrag inhouden als de claim wèl wordt goedgekeurd (meestal 25% of 30% van de vergoeding). Ik heb deze optie gebruikt toen mijn vlucht naar Las Vegas vier uur vertraging had, en die claim duurde werkelijk máánden, maar werd uiteindelijk wel betaald. Zonder die service was dat waarschijnlijk nooit gebeurd.

Het proces is simpel: je dient je claim over je vertraging, annulering of weigering in bij een claim service, levert de benodigde papieren aan en deze zal vervolgens alles voor je regelen voor het aanvragen van compensatie. Je hoeft dus zelf nergens meer achteraan te gaan. 

Een claim indienen kan nog tot twee jaar na de gemaakte vlucht direct bij de luchtvaartmaatschappij, maar doe het het liefst wel zo snel mogelijk. Bij een pakketboeking (vliegticket + accommodatie) moet je de claim indienen bij de reisorganisatie van de geboekte reis. Hierbij heb je verder dezelfde rechten als hierboven staan vernoemd. Als je een pakketreis hebt afgesloten en de vlucht wegens overmacht (slecht weer, stakingen, etc.) is geannuleerd kun je je reis laten uitstellen of je geld terug krijgen.

office-625893_1920

Handige websites

De volgende websites bieden extra informatie en kunnen helpen bij het vinden van een oplossing als je er nog niet helemaal uit bent wat je nu precies moet doen:

ILT Ministerie van Infrastructuur en Milieu – Rechten bij vertraging, annulering of weigering

Hier vind je informatie over welke rechten je hebt, wanneer en hoe vaak je recht hebt op eten en drinken, welke landen vallen binnen de regelingen bij het verkrijgen van compensatie en voorbeelden van situaties die mensen vaak onduidelijk vinden.

ILT Ministerie van Infrastructuur en Milieu – Klachtenprocedure

Deze website biedt informatie over het indienen van een klacht wanneer je denkt dat je onterecht geen compensatie hebt ontvangen, en voorbeelden van soortgelijke situaties.

Claim services

Hieronder volgen twee handige claim services, met wie ik voor dit artikel samenwerk:

  • Airhelp is een internationale start-up die al 3 miljoen luchtvaartpassagiers hielp met het krijgen van een vergoeding in het geval van vertraagde, geannuleerde of overboekte vluchten. Het leuke van Airhelp vind ik, dat het supergave online tools ontwikkelt om het claimproces voor de consument zo makkelijk en zo soepel mogelijk te maken. Zo hebben ze een web-tool die automatisch je mailbox doorzoekt naar alle vluchten van de afgelopen drie jaar, en kijkt of jouw vluchten recht hebben op een vergoeding. Daarnaast krijg je een toffe infographic met jouw persoonlijke vliegstatistieken. Leuk!
  • Vluchtvergoed.nl is met een commissie van 20% de goedkoopste claimagency van Nederland. Het bedrijf werkt (net als de meeste partijen) op no-cure no-pay basis en rekent daarnaast ook geen juridische- en/of administratiekosten in rekening. Geen kleine lettertjes dus! Een claim indienen kan in drie minuten, en het bedrijf is zelfs via WhatsApp (+31640492871) te bereiken. Handig! Dankzij een database met historische en actuele vluchtgegevens heeft de maatschappij goed inzicht in de slagingskans van je claim. Daardoor kennen ze een hoog slagingspercentage!

Er zijn natuurlijk nog meer claimservices, een korte zoekopdracht brengt meer namen naar boven!

Vergeet je reisverzekering niet!

Een reisverzekering alleen is niet voldoende om vergoeding voor je vertraagde vlucht te krijgen, maar een annuleringsverzekering wel! Sluit deze dus altijd af. Er zijn meerdere situaties waarbij je beroep kunt doen op je annuleringsverzekering, maar wij gaan in dit artikel alleen in op de volgende:

  • Je komt veel later dan gepland op je bestemming aan door een vertraagde vlucht

Dat een annuleringsverzekering van pas komt bij vertragingen is niet bij veel mensen bekend, maar het is wel degelijk zo. Je verzekering betaalt in principe geen compensatie bij vertraging (daarvoor moet je bij de luchtvaartmaatschappij zijn), maar ze vergoeden wél eventueel extra gemaakte kosten die zijn gemaakt door de aankomstvertraging op de heenreis (op de terugreis ben je in principe f*cked aldus verzekeraars*). De vergoeding geldt pas bij een vertraging van meer dan 8 uur, waarbij de meeste verzekeringen een bedrag uitkeren ter grootte van de totale reissom gedeeld door het aantal dagen dat je reist. Dit met een maximum van 3 dagen vertrekvertraging (sommige reisverzekeringen hebben een vast bedrag dat ze per dag  uitbetalen). Voorbeeld: je betaalt €2000 voor een reis van 10 dagen, en je hebt twee dagen vertraging, dan heb je recht op 2000/10 dagen = 200 per dag -> 2 dagen vertraging x 200 vergoeding = €400. 

Let op: *
– Annuleringsverzekering is alleen voor de heenreis. Bij vertraging op de terugreis dek je alle kosten zelf. Tenzij de vertraging géén overmacht is, dan heb je recht op alles uit kopje ‘vertraging’, maar dit is de verantwoordelijkheid van luchtvaartmaatschappijen en niet van de verzekeraar.


De voorwaarden: 

  • Een aankomstvertraging van meer dan 8 uur
  • Geldig bij een vertrek vanuit Nederland (of een vliegveld binnen een straal van 100 km van de Nederlandse grens)

De luchtvaartmaatschappij waar je mee vliegt is verplicht om je schriftelijk te informeren over je rechten. Ook is het belangrijk om zo veel mogelijk informatie te verzamelen, en bonnetjes en documenten goed te bewaren voor als je uiteindelijk een claim in wilt dienen. 

survey-1594962_1920

Stappenplan voor vluchtvertraging:

  1. Ga toch op tijd voor je oorspronkelijke vlucht naar het vliegveld, om op je oorspronkelijke tijd in te checken. Dit is verplicht. Soms vertrekken vertraagde vluchten namelijk alsnog eerder dan wordt aangekondigd. Als je te laat bent met inchecken, dan heb je officieel je vlucht gemist (ook al heeft hij vertraging), en vervallen al je rechten. Zorg dus dat je op tijd op het vliegveld bent, en op tijd bent ingecheckt! 
  2. Zoek uit waar de vertraging door komt en hoe lang het gaat duren (zorg voor een schriftelijk bewijs hiervan, vooral bij overboeking).
  3. Claim waar je recht op hebt op het vliegveld (eten, drinken, hotel).
  4. Bewaar alle bonnetjes en informatie (boardingpass, formulieren, schriftelijk bewijs van weigering of vertraging, etc)
  5. Blijf relaxed, er is toch niets wat je nu kunt doen!
  6. Dien na aankomst een claim in bij je luchtvaartmaatschappij of claim service voor vergoeding (als je daar recht op hebt)
  7. Dien een claim in bij je annuleringsverzekering (bij 8 uur of meer vertraging).
  8. Ontvang gratis geld en geniet van je vakantie :-)

Hopelijk ben je door dit artikel je iets wijzer geworden over wat je mogelijkheden en rechten zijn bij een vlucht vertraging. Nog een fijne reis!

Heb jij wel eens compensatie gekregen voor een vertraagde vlucht?

2 comments

  1. Tikva

    Hej Milou nog een tip als aanvulling op je artikel. Als je er met zelf doen niet uitkomt maar geen zin hebt geld kwijt te zijn aan de claimservice kan je je rechtsbijstandsverzekering inschakelen. Daar betaal je toch al een maandelijks bedrag voor. Wij hebben afgelopen twee jaar al week 4x geld terug bij vertraging, de keren dat ze moeilijk deden via de rechtsbijstand. Nog lekker snel ook. Soms hebben ze niet eens zin er een zaak van te maken en betalen ze je het bedrag want dat is makkelijk voor ze dan het helemaal uitzoeken.

    Beantwoorden

    1. Explorista

      Goede tip, dankjewel Tikva! Ik weet niet of iedereen een rechtsbijstandsverzekering heeft, maar ik vind het zeker een goede aanvulling :)

      Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *