suitsuit3

Wereldreis stappenplan: onze voorbereidingen!

Nu het nieuws over onze wereldreis bekend is, leek het me ook wel leuk om onze wereldreis voorbereidingen bij te houden. Het is namelijk best wel een grappig proces: het ene moment krijg ik een paniekaanval als ik zie hoeveel er moet gebeuren, het andere moment vind ik eigenlijk dat het niet zoveel is. Ruwweg zijn er namelijk maar drie delen van de voorbereiding: alle administratieve zooi, de verhuizing en de daadwerkelijke reis (en planning daarvan). Control freak die ik ben, maak ik overal checklists van, en het geeft me een fijn gevoel dat ik inmiddels al een flink aantal dingen kan afstrepen. Laat me je meenemen in onze voorbereidingen en bijpraten over hoe ver we zijn met de eerste stappen van onze wereldreis. Hopelijk kun jij deze checklist voor wereldreis voorbereidingen ook goed gebruiken :)

De bestemmingen

De eerste stap van een reis plannen is natuurlijk een datum en bestemming prikken. Wij wilden eind september weg, en besloten gewoon een random dag te prikken in die week. Eentje die goedkoop was. Simple as that. We wilden de feestdagen in Nederland doorbrengen met onze familie, dus dat hield in dat we zo’n 2.5 maand tot onze beschikking hadden voor het eerste deel van onze wereldreis. Het kiezen van bestemmingen was niet heel moeilijk. India stond vanaf het begin al vast, daar hebben we eind november een bruiloft. Dat we zouden eindigen in India was dus duidelijk. Joris wilde graag naar Thailand, en aangezien ik al jarenlang niets dan mooie verhalen hoor over dat land (en het reisgemak), sloot ik me daar graag bij aan. Vervolgens was het kijken waar we goedkoop naar toe konden vliegen: gek genoeg was Singapore één van de goedkoopste opties. Omdat de stad ons allebei wel aanspreekt, gaan we dus daar naartoe. Zoals je ziet was het kiezen van bestemmingen niet het grootste struikelblok. Na ons bezoekje aan Nederland, ligt in januari alles nog helemaal open. Dat we weg gaan is zeker, maar waarheen nog niet!

Ik vind dit schema eigenlijk wel prima zo. Ik leg liever niet alles helemaal vast, maar omdat we terug willen zijn voor de feestdagen, is het eerste deel redelijk volgepland. Beginnen in Singapore lijkt me een prima plek. aangezien het mijn eerst keer is dat ik in Azië ben (zonder persreis). Lijkt me een fijne beginners-bestemming. Daarna het populaire Thailand, om vervolgens naar de chaos van India te trekken, waar we waarschijnlijk gedeeltelijk een georganiseerde reis zullen doen.

Vaccinatie

Vaccinaties en visa

Het was geen feestje, maar inmiddels zitten alle vaccinaties er bij mij ook in. Joris moet nog een reeks halen. De vaccinaties zelf waren niet zo erg trouwens, ik kreeg alleen van de rabiës prik twee keer bijwerkingen (een grote gloeiende rode vlek) waar ik me even zorgen over maakte. Maar uiteindelijk ging die ook weer gewoon weg. Begin op tijd (het liefst drie maanden van te voren) met je vaccinatie-reeks bij de GGD. Zij geven je ook advies over welke je wel en niet nodig hebt voor de bestemmingen die je aandoet. Ik denk altijd: bij twijfel gewoon doen. Wij moeten ook Malaria-medicijnen meenemen, maar we hoeven gelukkig niet preventief te slikken. Overigens krijg ik de kosten van al mijn prikken (behalve rabiës) en Malaria-pillen terug via mijn zorgverzekering.

Wat betreft visums is het vrij simpel. Voor Singapore hebben we geen visum nodig, en voor Thailand krijg je automatisch een visum voor een reis van minder dan 30 dagen als je met het vliegtuig binnenkomt. Voor India moeten we wel een e-visum aanvragen maar dat kan dus gewoon online. Hiep hoi!

Administratieve zaken

Hoe het precies zit met onze verhuizingen en administratieve situaties vind ik iets te privé om hier openbaar te delen, maar hoe je het ook regelt: er zullen administratieve dingen geregeld moeten worden. Zeker als je een bedrijf hebt. Zorg dus dat je op tijd uitzoekt hoe je alles moet regelen op dat vlak. Ga je je huis verkopen? Je huur opzeggen? Moet je adres wijzingen of opzeggingen doorgeven? Neem je ontslag of ga je misschien een sabbatical doen? Moet je je paspoort of bankpasjes nog vernieuwen? Regel het op tijd.

Let er op dat je paspoort bij de meeste landen minimaal zes maanden na binnenkomst geldig moet zijn. Vergeet ook niet je bankpasjes op werelddekking te zetten. Maar voor jezelf een lijstje van alles wat geregeld moet worden op administratief vlak zodat je goed overzicht hebt. Wij houden een gezamenlijk bestand bij in Google Drive, en een gedeelde checklist in Wunderlist.

suitsuit6

Abonnementen

Kranten, tijdschriften, sportschool: hoppa, allemaal de deur uit. Dit is zo’n stap die je lekker vroeg al kunt doen.

Verzekeringen

Hoe je het precies regelt met verzekeringen, ligt aan jouw situatie. Als je tijdelijk op reis gaat, is het waarschijnlijk het beste om gewoon je zorgverzekering door te laten lopen. Met daarnaast een reisverzekering ben je voor zo’n beetje alles gedekt (maar check je dekking om het zeker te weten!). Kijk wel goed of je ook aan het werk gaat voor je online bedrijf, dan is het mogelijk nodig om ook een zakelijke reisverzekering te nemen. Als je je uitschrijft uit Nederland, hoef je ook geen zorgverzekering te betalen. Toch is het wel een goed idee om verzekerd te zijn. WorldNomads is een heel populaire optie voor wereldreizigers.

Voorselectie spullen + opslag regelen

Wij huren een kleine opslag voor onze spullen, maar 90% gaat lekker weg. Om te bepalen wat we wilden houden hebben we een lijstje gemaakt van spullen die emotionele waarde hebben, die we opnieuw in ons volgende huis wilden, of die handig zouden zijn om te hebben als we snel weer een huisje nemen. Het past allemaal in een kleine slaapkamer. Verder heb ik wat winterkleren en souvenirs die ik bij mijn ouders mag stallen in de logeerkamer. Maar het is best wel een gek idee dat alles wat Joris en ik bezitten straks in een kleine slaapkamer past. Opslag is geen heel grote uitgave, volgens mij gaat het ons zo’n vijftig euro per maand kosten. Als je bedenkt dat wij op reis gewoon zullen werken, is dat niet zo’n probleem.

Amerikapost5

Verkopen marktplaats

Dan is er natuurlijk het deel van de spullen dat je wilt verkopen. Wij verkopen niet zo heel veel, alleen wat meubels die nog goed zijn, en die nog wel geld waard zijn. Die staan natuurlijk op Marktplaats. De rest geven we aan de kringloop, of gaat naar de vuilstort. Een groot deel van mijn kleren, schoenen en tassen is gedoneerd in grote bakken bij de lokale moskee. Geen idee wat er mee gebeurt, maar er loopt straks ongetwijfeld iemand in een kek glitterjurkje uit mijn tienerjaren.

Ik vond het niet zo moeilijk om spullen weg te doen. Als ik het het afgelopen jaar niet minimaal 1 keer heb gebruikt, dan gaat het weg, behalve als er heel veel emotionele waarde aan zit. Het scheelt dat ik vorig jaar al een half jaar in Londen woonde, en al mijn bezittingen in twee grote koffers paste. Zo kon ik al makkelijk zien wat ik daadwerkelijk gemist heb en wat niet.

Dit is ook het ideale moment om jezelf niet langer voor de gek te houden en vrede te maken met wie je bent: broeken die ik niet langer pas (voor “ooit”), prachtige hoge hakken (en die ik vervolgens nooit draag omdat ze k*t zitten), en tassen vol haarproducten (ik ben echt te lui om mijn haar elke dag te stijlen) gaan allemaal weg. Ja, het is een pijnlijk moment als je kleding doneert waar nog een prijskaartje aanzit, maar er is een reden dat je het nooit draagt, en dan kan je er beter iemand anders plezier mee doen, dan het bewaren als een soort grafmonument voor de vijftig euro die je er ooit aan uitgaf.

Inpakken

Dan is het tijd om in te pakken. Op het moment van schrijven heb ik mijn reistas nog niet ingepakt. Ik heb nog niet besloten of ik een koffer of een rugzak mee ga nemen (die ik dan nog moet kopen, overigens). Tips? Voor de verhuizing is inmiddels wel bijna alles ingepakt. Ik heb dozen die naar de opslag gaan, en dozen die naar mijn ouders gaan. De rest gaat óf mee op reis, óf naar de kringloop.

Ik heb van te voren een ruwe inpaklijst gemaakt van spullen die ik mee wil nemen op reis. Dat heeft enorm geholpen in een selectie maken in wat ik wil houden, opslaan en wegdoen. Het heeft geen zin om, bij wijze van spreken, vijftien zomerjurkjes te hebben als ik er maar een handvol meeneem. Als ze niet leuk genoeg zijn om mee te nemen, hebben ze in de opslag ook niets te zoeken.

Verhuizing

Verhuisdag! De dag voordat wij gaan verhuizen moeten alle spullen opgehaald zijn, óf door verkopers van Marktplaats, óf door de Kringloop, zodat we ons op de verhuisdag alleen bezig hoeven te houden met de verhuizing van de spullen die we willen houden (en dat is niet zo veel). We krijgen een paar uur een gratis verhuisbus bij de opslag (handig!), maar anders moet je die natuurlijk ook regelen. De dag erna gaan we het huis goed schoonmaken, en een paar dagen daarna is de sleuteloverdracht.

evernote-camera-roll-20161223-2203912

Reisdetails voorbereiden

Wij hebben vervolgens nog een paar dagen voor onze reis begint waarbij we wat voor onze reis kunnen voorbereiden. Alleen de reisdetails natuurlijk, want de grote lijnen en belangrijke vliegtickets liggen al vast. Hotels of appartementjes boeken, dingen om te doen opzoeken, dat soort spul… we houden het verder allemaal redelijk flexibel. We leggen niet te veel vast en we zien het allemaal wel. Als je die ruimte niet hebt na je verhuizing, kun je deze stap natuurlijk al eerder doen :).

Zoals je ziet valt het eigenlijk allemaal wel mee om je voor te bereiden op een wereldreis als je geen hypotheek en kinderen hebt. Je zegt je huur op, verkoopt je spullen en gaat op reis. Simple as that. Ik hoop dat ons stappenplan je een beetje geholpen heeft, en hopelijk blijf je onze reis volgen hier op de blog :-).

Ben ik nog wereldreis voorbereidingsstappen vergeten? Voeg ze toe in de comments!

12 comments

  1. Suzanne

    Volgende week nog tijd voor koffie?? :-D

    Beantwoorden

  2. Josianne

    Superinteressant om dit te lezen. Zelf heb ik geen behoefte om op wereldreis te gaan, maar ik vind het wel tof om te lezen hoe je dit aanpakt!

    Beantwoorden

    1. Explorista

      Fijn dat je het toch tof vond om te lezen :)

      Beantwoorden

  3. Loes

    Poeh, het lijkt me toch heel wat om te regelen! Maar het gaat het vast waard zijn, want het klinkt ontzettend gaaf. Succes met de laatste voorbereidingen!

    Beantwoorden

    1. Explorista

      Het lijkt zo op een rijtje allemaal best wel een hoop om te regelen, maar als je gewoon elke week een paar dingetjes doet, en langzaam kamer voor kamer opruimt, dan valt het allemaal wel mee. Ik zie het meest op tegen de verhuizing zelf, maar als die voorbij is, dan is het ook allemaal wel klaar :-)!

      Beantwoorden

  4. Marjolein

    Handig om te lezen en zo te zien kost zo’n wereldreis echt wel wat tijd qua voorbereiding! Succes nog met de laatste dingen.

    Beantwoorden

    1. Explorista

      Dankjewel! Mijn grootste tip: leef als een minimalist haha. Dan hoef je daarna ook niet vijf jaar aan spullen weg te gooien :)

      Beantwoorden

  5. Tikva

    Rugzak echt waar zowel in India als in Thailand krijg je er spijt van als je dat niet doet. Ik zou me ook nog even wat beter verdiepen in je visum voor India, je laat het nu wel heel simpel klinken maar je moet best wat meesturen zoals een werkgeversverklaring. Ik heb begrepen van verschillende mensen die eigen ondernemer zijn dat India best een gedoe is. Maar ze veranderen de regels met regelmaat dus wellicht is mijn info al weer achterhaald.

    Beantwoorden

    1. Explorista

      Ik heb er al wat research naar gedaan, maar de regels zijn inderdaad dit jaar ofzo veranderd waardoor het makkelijker is geworden (begrijp ik). Maar ik ga er zeker nog even uitgebreider naar kijken :)

      Beantwoorden

  6. Jessica

    Ohhh wat gaan er toch onwijs veel voorbereidingen vooraf aan een wereldreis. Maar gelukkig als je dit allemaal een keer hebt gedaan ben je er vervolgens voor jaren vanaf haha ;p Succes nog even meid en veel plezier met de voorpret!

    Beantwoorden

    1. Explorista

      Jaaa, je hebt helemaal gelijk :) Daar hou ik me ook aan vast haha.

      Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *