Rondreis Kroatië: route voor roadtrip van twee weken

Dubrovnik25 - Rondreis Kroatië: route voor roadtrip van twee weken

Kroatië is één van de mooiste landen die ik bezocht heb in Europa. De Mediterrane sfeer, architectuur, cuisine en het weer maken het een fantastisch vakantieland, terwijl het prijsniveau lager ligt dan in andere populaire vakantielanden. Daarom deel ik vandaag in samenwerking met Kras een rondreis route voor het prachtige Kroatië. Check hun website als je een vergelijkbare reis wilt boeken (of naar een ander land natuurlijk!).

Dit artikel betreft een samenwerking.

Dit schema is voor het grootste deel gebaseerd op onze eigen roadtrip door Kroatië, met een kleine toevoeging van de prachtige eilanden die ik heel graag zelf eens zou willen bezoeken. En dan ontbreekt Istrië ook nog volledig, sorry jongens! Maar er moeten keuzes gemaakt worden. Ik hoop dat je iets aan deze planning hebt als je zelf een rondreis door Kroatië plant.

Zagreb8

Dag 1 + 2: Zagreb

Zagreb vond ik één van de meest verrassende steden die wij bezochten tijdens onze rondreis door de Balkan-landen. Ik had weinig beeld van Zagreb, maar toen ik er was vond ik het zó charmant. De stad is niet zo groot, en kent veel Oostenrijks-Hongaarse architectuur. Doordat het minder toeristisch is dan aan de kust, is het ook nóg goedkoper.

Lees hier mijn blogpost over Zagreb.

Plitvice1

Dag 3: Plitvice meren

Bij de azuurblauwe Plitvice meren kijk je echt je ogen uit. Plitvice bestaat uit ongeveer zestien meren, die trapsgewijs via watervallen aan elkaar verbonden zijn. Het water is prachtig helder, en écht zo azuurblauw, maar helaas mag je er niet in zwemmen dus laat je bikini maar thuis.

Lees hier mijn blogpost over de Plitvice meren.

Dag 4 + 5: Zadar

Zadar is één van de bekendste steden in Kroatië, recht aan de kust. Het kent een fascinerende geschiedenis: het is namelijk onderdeel geweest van het Romeinse- en Byzantijnse rijk. Het behoorde tijdelijk tot Hongarije, het Venetiaanse Rijk, Frankrijk, Oostenrijkse rijk en Italië. En die invloeden zijn in de stad terug te zien.

Split4

Dag 6 + 7: Split

Split was voor ons niet onze favoriete bestemming, maar dat kwam eigenlijk vooral omdat ons bezoek samenviel met een groot dance-festival waardoor het druk en chaotisch was in de stad. Ik zag wel meteen dat het een práchtige stad is. Het is niet voor niets dat Game of Thrones hier veel gefilmd heeft, de geweldige architectuur lijkt wel een sprookje. Vanaf hier kun je overigens ook gemakkelijke een aantal eilanden bezoeken, wat natuurlijk een must is tijdens je rondreis.

Dag 8/9/10: Hvar

Dan is het tijd voor de eilanden, want die staan dus nog hoog op mijn wensenlijstje. Wij zijn alleen maar in het binnenland geweest, maar ik hoor van iedereen dat Hvar (en Vis, hieronder) echt dikke aanraders zijn. Gebruik je tijd op de eilanden om te ontspannen van je drukke rondreis. Geniet van het lekkere weer, eet verse vis en struin door de schattige dorpjes.

Dag 11 + 12: Vis

Het eilandje Vis is maar klein, het is slechts 90 vierkante kilometer er wonen maar zo’n paar duizend inwoners. Desondanks wordt het gezien als één van de mooiste eilanden van Kroatië. Het eiland is nog grotendeels onaangetast door massatoerisme, en daardoor de perfecte stop voor twee (of drie) nachtjes genieten.

Dubrovnik29

Dag 13 + 14:  Dubrovnik

Je laatste stop in Kroatië is meteen één die je niet over mag slaan. Helemaal in het puntje van Kroatië ligt Dubrovnik, oprecht één van de mooiste steden die ik ooit bezocht heb ik Kroatië. De stad ligt in een baai, en barst van de architectuur met Venetiaanse invloeden. De stad is klein, maar wel vrij toeristisch dus tijdens het absolute hoogseizoen zul je daar rekening mee moeten houden. Maar toch… die prachtige oranje daken, dat blauwe water… het is echt een droom.

Lees hier mijn blogpost over Dubrovnik.

Ben jij wel eens in Kroatië geweest?

Deze post wordt mede mogelijk gemaakt door Kras.