Zo werkt openbaar vervoer in Londen (tips van een local!)

photo 1461906903741 bf21de16ae85 - Zo werkt openbaar vervoer in Londen (tips van een local!)

Als ik ergens regelmatig vragen over krijg van vrienden die Londen bezoeken, dan is het wel hoe het werkt met het openbaar vervoer in de stad. Dat snap ik wel: het kan best intimiderend zijn om het openbaar vervoer systeem uit te pluizen in een nieuwe stad. Dus in deze post leg ik je op een simpele manier precies uit hoe openbaar vervoer werkt in Londen. Ik heb er immers zeven maanden gewoond, en ken als local alle insider tips en trucs over openbaar vervoer Londen in die jou geld én tijd besparen!

Losse kaartjes kopen in de metro in Londen

Ik ga hier niet teveel tijd aan besteden, maar je moet echt niet moeilijk gaan lopen doen met losse kaartjes kopen voor de metro. Het is onhandig, gedateerd, en veel te duur. Niet doen. Reizen met een Oyster Card of Contactloze Bankkaart is 50% goedkoper dan een los kaartje kopen. Bovendien heb je met deze opties ook een dagelijkse uitgavelimiet die je met losse kaartjes niet hebt. En het is ook nog eens beter voor het milieu dan al die losse kaartjes :-). In de bus kun je trouwens überhaupt geen kaartjes kopen.

Ik leg je hieronder precies uit hoe de Oyster Card & contactloos betalen met een bankpas werken in het openbaar vervoer. Het is allemaal veel makkelijker dan het misschien lijkt.

london 1465693 1280 1024x682 - Zo werkt openbaar vervoer in Londen (tips van een local!)

Hoe werkt de Oyster card?

In Nederland kennen wij de OV kaart, en openbaar vervoer Londen kent eenzelfde systeem: de Oyster Card. Dit is een blauwe chipkaart die eigenlijk exact hetzelfde werkt als de ov-chipkaart. Je laad hem op bij machines en tapt vervolgens in en uit bij poortjes. Ook toeristen kunnen gebruik maken van deze OV chipkaart, iets wat niet veel mensen weten. Je koopt hem ter plekke bij de ticket machines op grote metrostations of bij loketten van Transport for Londen (ook op grote metrostations of op de vliegvelden). Op deze metrostations staan altijd wel werknemers die toeristen helpen met het uitvogelen van de kaartjesmachines. Je kunt hem ook alvast voorafgaand aan je reis bestellen en thuis laten bezorgen (zie hieronder).

Mocht je hiervoor kiezen, dan raad ik je aan om gewoon de Oyster card Pay As You Go te nemen. Je betaalt eenmalig een deposit van £5 om te kaart te ‘kopen’. Daarna moet je er ‘credit’ op zetten, net als bij een normale OV chipkaart. Dit doe je bij de ticket machines, maar kun je vaak ook doen in drogisterijzaakjes die het logo op hun raam hebben (handig als je bijvoorbeeld met de bus moet, je tegoed op is, en er is geen metrostation in de buurt). Bij die drogisterijzaakjes betaal je wel transactiekosten voor het opladen, die je bij een ticket machine op een metrostation niet betaalt.

Aan het eind van je reis kun je bij de ticketmachines je Oyster Card weer ‘deactiveren’. Dan krijg je niet alleen je deposit terug, maar ook de credit die er nog op staat. Fijn!

Oyster Card kopen in Nederland:

Je kunt ook bij de website van Visit Londen je ‘Visitor Oyster Card‘ van te voren bestellen en naar huis te laten sturen, maar dit kost wel €5,95 aan verzendkosten naar Nederland. Als je geen zin hebt om moeilijk te doen, is dat best een goede optie. Je kunt ervoor kiezen om er alvast een bepaald tegoed op te laten zetten, zodat je bij aankomst meteen gebruik kunt maken van de pas. Ook bij deze optie kun je naderhand natuurlijk het overgebleven tegoed terugvragen bij een ticket machine.

De reden waarom je beter een Oyster Card kunt nemen of met Contactless kunt reizen dan losse kaartjes te kopen is dat:

  1. Je geen kaartjes meer kunt kopen in de bus, en
  2. Het is stukken goedkoper dan losse kaartjes kopen. In het centrum van Londen bespaar je al snel 50% per rit! Als laatste reden kent de Oyster card en ‘contactless’ betalen ook een ‘Daily Price Cap’. Dit houdt in dat je nooit meer betaalt dan het maximum: voor alle reizen (metro/bus/combinaties) in zone 1-3 is dit in 2018 zo’n £8. Ook al ga je vaker met de metro of bus, er wordt niet meer afgeschreven. Wel gewoon inchecken natuurlijk. Super handig, want met zo’n drie metroritjes zit je al aan die prijs! Ik zou dus geen losse kaartjes of ‘day travelcards’ kopen.

Kinderen onder 11 jaar reizen trouwens gratis onder begeleiding van een volwassene en hebben dus geen eigen Oyster Card nodig!

tube 1209419 1280 1024x682 - Zo werkt openbaar vervoer in Londen (tips van een local!)

Contactloos betalen in het openbaar vervoer

De Oyster Card is super handig, maar nóg makkelijker is om gewoon je bankpas te gebruiken om te betalen in het openbaar vervoer. Dat doe ik tegenwoordig altijd.

Als je een bankpas hebt waarmee je contactloos kan betalen, dan kun je ook die gebruiken om mee te reizen. De tarieven zijn exact hetzelfde als voor Oyster cards, en het systeem werkt nog makkelijker: je gebruikt gewoon je bankpas om in- en uit te checken op stations, en je bent dus geen tijd kwijt aan je Oyster card opladen.

Heeft je bankpas dit logo? Dan kun je contactloos reizen in openbaar vervoer Londen. Ook hier geldt een daily price cap van £8 voor reizen binnen zone 1-3. Aan het eind van de dag wordt dat bedrag afgeschreven van je bankrekening. Schrik niet: soms reserveert TFL (Transport for London) een groter bedrag op je rekening, maar dat wordt altijd gecorrigeerd tot het uiteindelijke bedrag.

Je kunt met je contactloze bankpas betalen in alle vormen van openbaar vervoer binnen Londen: de metro, de bus, de Thames Clipper en de DLR.

Oyster card vs contactloos betalen: wat is beter?

Zodra je in een andere valuta dan de euro een aankoop doet, betaal je daarover een koersopslag. Bij Nederlandse banken is dit zo’n 1,1%. Omdat dit een percentage is en geen vast bedrag, maakt het uiteindelijk dus niets uit wat je kiest. Je kunt in één keer 40 pond (45 euro) op je Oyster card zetten (eenmalig €0,50 koersopslag), en daar dan de rest van de tijd mee reizen. Of je kunt 40 pond aan losse ritjes opmaken (bijvoorbeeld: 5x de Daily Cap van 8 pond). Acht pond is op dit moment 9 euro. Dan betaal je dus 1,1% koersopslag (€0,10 per dag) keer vijf dagen = €0,50 koersopslag.

Toen ik in Londen was reisde ik met mijn bankpas en betaalde ik elke dag maximaal €0,10 aan koersopslag. Te verwaarlozen dus. In ieder geval met de huidige wisselkoers. Vanwege het reisgemak gebruik ik in principe tegenwoordig altijd mijn bankpas, in plaats van mijn Oyster card.

Scheelt je ook weer die €5 aanschafkosten van de Oyster Card. En het is ook niet zo handig als je aan het eind van je reis het geld weer van je kaart afhaalt, en die in ponden krijgt, terwijl je net op weg bent naar Nederland.

london 1567903 1280 1024x768 - Zo werkt openbaar vervoer in Londen (tips van een local!)

Hoe werkt de bus in Londen?

Veel toeristen kiezen ervoor om in Londen de tube te gebruiken. Dat snap ik wel: de ‘mind your gap’ ervaring is er eentje die je wilt meemaken :-). Maar ik zou je aanraden de bus ook een aantal keer te gebruiken. Niet alleen is het goedkoper (£1.50 per ritje), je ziet ook nog eens veel meer van de stad. Bovendien: je kunt moeilijk Londen verlaten zonder in een dubbeldekker bus te hebben gezeten toch? De bus die ik het liefste nam was de 453 naar Marylebone. Deze kun je het beste pakken vanaf Lambeth North, en neemt je dan mee langs de Big Ben, Westminster, Trafalgar Square, Piccadilly Circus, Oxford Street, Baker Street (waar Sherlock Holmes ‘woont’) naar het chique Marylebone. Ga op de bovenste verdieping voorin zitten, en je hebt voor £1.50 een sightseeing bus door Londen.

Handige tip: heb je minder dan £1.50 op je pas staan en moet je toch nog een busritje maken? Dan geeft de machine je een ‘emergency fare’. Oftewel: je mag gewoon nog mee met het bonnetje dat de machine uitprint. Dit is geïnstalleerd zodat mensen niet midden in de nacht zouden stranden, en toch thuis konden komen. Maar de fare werkt natuurlijk ook overdag :-).

Je kunt trouwens binnen één uur ook gratis overstappen op andere bussen. Voorheen moest je per bus betalen. Dus dit is een goede vooruitgang! Jeej! Je hoeft trouwens in de bus alleen maar in te checken, je hoeft niet uit te checken. Dit is omdat je een vast tarief betaalt, in plaats van een tarief op basis van afstand zoals in Nederland.

Hoe werkt de metro in Londen?

De ‘tube’ of ‘underground’, zoals het door Londenaren genoemd wordt (niemand noemt het de metro), is in veel gevallen de snelste optie. Als er tenminste een metrohalte vlakbij je bestemming is (anders kun je soms beter met de bus, die je recht voor de deur afzet). Ik vind het een super handig systeem. Er zijn een handvol lijnen, en je ziet precies hoe en waar je over moet stappen. Een enkel ritje kost £2.80, dus dat is niet goedkoop, maar met een Oyster Card of Contactless Bankpas heb je natuurlijk wel een ‘Daily Cap’. Vaak hoef je maar twee tot vijf minuten op de volgende metro te wachten.

Vermijd de metro zoveel mogelijk in de spits en in de zomer. In de zomer is het bloedheet en zweterig, en in de spitsuren kan het zo druk zijn dat je letterlijk in de file staat om de metro in te kunnen. Het ergste station is in mijn ervaring Bank. Als je aan het begin/eind van een metrolijn woont, dan heb je geluk, want dan is er altijd wel een plekje :). Let goed op wanneer er stakingen of werkzaamheden zijn, want dan is het een chaos.

the train station 2030619 1280 1024x682 - Zo werkt openbaar vervoer in Londen (tips van een local!)

Hoe werkt de trein in Londen?

Er zijn eigenlijk vijf soorten treinen in Londen. Je hebt de Overground, de Tfl Rail, de DLR: de Docklands Light Railway, waarop je Oyster geldig is. En dan heb je de ‘normale’ treinen die buiten Londen gaan (en waar je Oyster card NIET geldig is), en als laatste de Airport Express treinen (Heathrow Express, Gatwick Express, Stansted Express etc). Check van te voren even op welke van die Airport Express treinen je je Oyster Card mag gebruiken, want dat verschilt namelijk per trein/vliegveld.

De DLR is een korte treinverbinding die loopt van Stratford of Tower Gateway naar de Isle of Dogs en Greenwich (er zijn verschillende routes). Deze is dus vooral handig als je in het oosten van Londen moet zijn, naar Stratford moet (vanwaar treinen vertrekken naar buiten Londen én bussen naar Stansted airport), of naar City Airport wilt. Dat laatste heb ik wel eens gedaan, en is super handig: je staat binnen een half uur in het centrum van Londen.

De Tfl Rail is een treinverbinding tussen Liverpool Street en Shenfield, heel erg vergelijkbaar dus. Daar kun je ook je Oyster Card op gebruiken.

De Overground werkt net als de metro. Het is eigenlijk een extensie van de metro… buiten het centrum gaat de ‘underground’ simpelweg ‘overground’. Sommige locaties zijn met allebei te bereiken. De ‘underground’ is echter wat frequenter dan de ‘overground’, dus bij een keuze zou ik altijd ondergronds gaan.

Vraag me niet waarom openbaar vervoer Londen zoveel verschillende ‘treinen’ heeft. Het heeft volgens mij allemaal met geld te maken, en het feit dat ieder bedrijf gewoon een treinverbinding mag exploiteren. Dat wordt zoals in Nederland niet centraal geregeld. Het klinkt daardoor allemaal heel ingewikkeld, maar binnen Londen kun je overal je Oyster Card voor gebruiken, en merk je het verschil eigenlijk niet. Pas als je buiten Londen komt, heb je te maken met het feit dat voor iedere trein weer een andere maatschappij geldt, met bijbehorende tickets.

De Airport Express treinen spreken redelijk voor zich. Dat zijn de treinen die je van- en naar vliegvelden neemt. Ze zijn vaak een stuk duurder dan bussen en ‘normale’ treinen (die natuurlijk ook gewoon de vliegvelden aandoen), dus je moet ze een beetje vergelijken met de Thalys (waar je ook een apart ticket voor moet kopen). Ze zijn vaak wel een stukje sneller, dus als je weinig tijd hebt, is het de investering soms wel waard. De kaartjes kun je gewoon op het vliegveld kopen, of op ticketmachines in metro- of treinstations. Ook kun je ze online vaak voordelig kopen.

De ‘normale’ treinen werken anders dan in Nederland, en om eerlijk te zijn vind ik het maar een stom systeem (je wilt niet weten hoe vaak ik heb opgeschept tegen Engelse vrienden over hoeveel handiger ons systeem is – en ze zijn het met ons eens). In Engeland zijn er in tegenstelling tot in Nederland (waar NS ongeveer 90% van onze treinen en verbindingen exploiteert geloof ik) een aantal maatschappijen die treinverbindingen hebben. Degenen waar jij het meest mee te maken krijgt zijn Southern, Thameslink, Virgin Trains en Greater Anglia. In andere gebieden van Engeland zijn ook andere treinmaatschappijen actief (28 in totaal!). Als je een treinkaartje koopt is deze vaak ALLEEN geldig voor de maatschappij van welke je hem koopt, tenzij je in de machine specifiek drukt op alle beschikbare maatschappijen. Welke treinmaatschappij je moet hebben, hoe laat en op welke route zie je in de app Trainline (zie hieronder bij ‘apps). Je kunt de ‘gewone’ trein bijvoorbeeld pakken om naar Brighton, Cambridge of Manchester te gaan.

london 71847 1280 1024x650 - Zo werkt openbaar vervoer in Londen (tips van een local!)

Hoe kun je met de boot in Londen?

De Thames Clipper is een bootservice tussen Greenwich en Putney, die verschillende stops maakt in het centrum in Londen. Denk aan de boten die in Amsterdam tussen het centraal station en noord gaan. Je kunt gewoon opstappen met je Oyster Card. Het kost afhankelijk van de route tussen de £4 en £6 pond en is dus een heel goedkope manier om Londen vanaf het water te zien! Zelf heb ik het niet gedaan, maar ik wil heel graag terug om het nog eens uit te proberen!

Fietsen in Londen

De ‘Boris Bikes’ (of Santander Cycles, zoals de officiële naam luidt) zijn een fenomeen in Londen: je ziet ze om de paar straten wel gestald staan. Het concept werkt simpel: het zijn een soort openbaar vervoer fietsen. Je kunt ze dus huren, en op elk willekeurig station weer terugbrengen.

Om ze te gebruiken betaal je £2 pond per 24 uur. Dit betaal je dus altijd (met je bankpas, trouwens). De ritjes zijn verder gratis zolang je ze weer binnen 30 minuten terugzet. Daarna kost het £2 per 30 minuten. Dus stel je gebruikt een paar keer per dag een fiets voor twintig minuten per stuk, dan betaal je gewoon één keer 2 pond. Gebruik je je fiets eenmalig voor een uur (bijvoorbeeld), dan betaal je £2 starttarief + 2 keer een 30 minuten tarief: £4 = £6 pond. De fiets is dus het voordeligst als je steeds korte ritjes maakt. Zelf heb ik dit nooit geprobeerd omdat ik fietsen in Londen maar angstaanjagend vind ;-).

Taxi’s in Londen

De black cabs zijn een fenomeen in Londen, maar ik ken maar weinig mensen die ze daadwerkelijk gebruiken: ze zijn namelijk erg duur! Als ik zelf met de auto ging in Londen, dan koos ik (en iedereen die ik ken) meestal voor Uber. Echt een traktatie als je na een avond uit nog naar huis moet :-). Zeker als je je ritje deelt met meerdere mensen, of als je gebruik maakt van Uber Pool (waarbij de chauffeur ook andere mensen oppikt) kost het je maar een paar pond om van de ene kant naar de andere kant van Londen te komen. Al in al is het openbaar vervoer overdag meestal sneller, maar ’s avonds laat (als er geen bussen of metro’s meer rijden) of als je zin hebt in een beetje luxe, dan is Uber mijn echte go-to. Een uber bestellen doe je met de ‘Uber’ app op je telefoon. Black cabs kun je gewoon aanhouden op de straat.

london 2 1024x683 - Zo werkt openbaar vervoer in Londen (tips van een local!)

Handige gratis apps voor Londen

  • Citymapper: Deze app is werkelijk waar mijn bijbel in Londen. Ik gebruikte hem elke dag, en vaak zelfs meerdere keren per dag. Het is eigenlijk de handigere versie van 9292 ;-). Je vult gewoon je bestemming in, en hij geeft dan aan welke routes je kunt nemen met het openbaar vervoer (bus, metro, trein), hoe lang het duurt en hoe laat je daarmee aankomt op je bestemming. Super handig is dat je ook een bestemming als ‘thuis’ kunt invoeren, zodat je niet steeds het adres in hoeft te tikken. Lifesaver. ZEKER downloaden als je bijvoorbeeld met de bus wilt reizen! (je hebt wel wifi nodig)
  • Tube Map London Underground: Een simpele app die doet waar je hem voor hebt: je ziet de tube map van Londen. Je kunt dus heel makkelijk zien hoe je lijn precies loopt, waar je moet overstappen, of je kunt even sneaky opzoeken waar iemand woont als hij zegt dat hij bij tube station Angel woont.
  • Trainline: De lifeline als je je weg probeert te vinden door het treinsysteem van Engeland (buiten Londen). Je vult je bestemming in, hoe laat je wilt reizen, en je krijgt de opties. Er staat ook bij of dat een directe trein is, en met welke maatschappij je reist. Vervolgens kun je heel makkelijk in de app kaartjes kopen. Dit kan ook in de machines op het station, trouwens.
  • Google Maps: Oud en vertrouwd. Je kunt hiermee natuurlijk je route met reisadvies opzoeken, maar ik gebruikte daarvoor zelf liever Citymapper (die ik betrouwbaarder vond). Wel ideaal om adresjes op te zoeken, en op te zoeken hoe je precies moet lopen om ergens te komen.

Zo! Volgens mij is dat de volledige gids voor openbaar vervoer in Londen, voor je volgende tripje :). Mocht je nog vragen hebben, kijk dan op de website van Transport for London.

Ik krijg inmiddels zo vaak vragen over openbaar vervoer in Londen voor super specifieke situaties, dat ik de comments heb uitgezet. Ik heb helaas geen tijd om al die vragen tot in detail uit te zoeken. Mocht je toch een vraag hebben, dan kun je me mailen op info[@]explorista.nl , en als ik de vraag kan beantwoorden dan zal ik dat doen. Ik vraag in dat geval wel een kleine vergoeding voor mijn tijd.

Ik doe mijn uiterste best om te zorgen dat de informatie in dit artikel zo up to date en correct mogelijk is. Maar ik werk niet voor Transport of London, dus foutjes kunnen er in sluipen en ik neem geen verantwoordelijkheid voor eventuele onjuiste informatie in dit artikel.

Wat is jouw beste openbaar vervoer tip voor Londen?

40 reacties

  1. Wesley

    Goed en uitgebreid artikel! De eerste paar bezoekjes aan mijn favoriete stad kon ik door de bomen het bos ook niet zien, dan had dit zeker geholpen haha. Toen ik afgelopen zomer met warm weer en van toeristen overstromende metro’s in Londen was heb ik voor het eerst fietsen gehuurd. Ik was er ook bang voor, maar het is verrassend makkelijk! Letterlijk elke auto, bus- en taxichauffeur houdt rekening met je als fietser, zelfs door hartje Londen. De enige gevaarfactoren zijn voetgangers, maarja, die moet ik hier in Groningen ook slalommend ontwijken ;)

    |
  2. Handig! Bij mijn bezoekjes van dit jaar zocht Lisa alles op, dus ik hoefde alleen maar te volgen, haha. Voor een volgende keer ga ik dit zeker gebruiken!

    |
    1. Oh, toch een vraag: hoe lang is een Oyster card geldig? Stel dat je regelmatig naar Londen gaat, dan is het misschien handiger om ‘m gewoon bij je te houden. Of kun je ‘m dan niet weer inleveren en je deposit/credit terug krijgen?

      |
      1. Volgens mij is een ‘normale’ (niet toeristen) Oyster-card onbeperkt geldig. Dus als je regelmatig gaat (zoals ik), kun je hem inderdaad bij je houden. De deposit krijg je wel pas terug als je hem inlevert natuurlijk.

        |
  3. Loes Otten

    Beste Milou,
    Aankomend weekend (van 17 december t/m 19 december) ga ik met mijn dochtertje naar Londen. Althans..dat hopen we te gaan. We landen zaterdag om 12:00 op vliegveld Gatwick en moeten dan naar Londen Wembley Park. Vanuit daar willen we Londen gaan verkennen. Nu lees ik echter overal dat er stakingen zijn en er geen treinen rijden :-( Voor ons dus een groot probleem om op bestemming aan te komen.
    Heb jij een idee of er werkelijk geen één trein rijdt? Dat zou betekenen dat we onze vlucht en weekendje weg moeten annuleren. Ik hoop dat jij me iets meer kunt vertellen daarover, want ik kom er echt niet uit met al die informatie.
    groetjes Loes Otten

    |
    1. Hi Loes! Ik heb nog nooit meegemaakt dat er geen enkele trein rijdt, maar als dat zo is, dan rijden er bussen. Ofwel vervangend vervoer, ofwel National Express bussen (die standaard rijden). Ik zou me geen zorgen maken, je hebt waarschijnlijk wel vertraging om Londen in te komen, maar je komt er heus wel :)

      |
  4. Linda

    Dank voor de tip, dat je met de bankpas contactloos met openbaar vervoer kan reizen! Hoef je geen tickets of oystercard te kopen.

    |
    1. Graag gedaan! Ik weet niet precies hoe het zit met conversie daarop, maar zeker goed om uit te proberen :)

      |
  5. Elze

    Bankpassen werkten niet, terwijl ik wel contactloos betaal. De creditcard wel.

    |
    1. Dat heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat we Maestro-bankpassen hebben, de meest nutteloze bankpas ter wereld ;-). Die wordt niet overal geaccepteerd in het buitenland!

      |
  6. Arianne

    Hoi Milou,
    Ik heb een vraagje.. Waarmee ben je voordeliger uit, de Oystercard of je eigen contactloze pinpas? Omdat Oyster namelijk speciale tarieven hanteert..
    Ik hoor graag van je! We vertrekken morgen :) !

    |
    1. Hee Arianne! Die vraag kan ik niet helemaal beantwoorden. Volgens mij is contactless iets goedkoper als je op een dag vaker rondreist, maar dit geldt wel voor een Engelse bankpas. Ik weet niet of het goedkoper is als je ook de currency conversion en eventuele fees meerekent die komen kijken bij het betalen met een buitenlandse pas. Daar zou je echt onderzoek naar moeten doen, en dat heb ik niet gedaan :-). Bij twijfel zou ik gewoon een oyster card gebruiken.

      |
  7. Jonathan

    Hoi milou,
    Ik vraag me af welk vliegveld ik moet kiezen: gatwick, luton, standsted, Southend?
    Ik wil namelijk het goedkoopst en meest efficiënt mogelijk de binnenstad bereiken.
    Raad je in dit geval de oyster card aan of de travel card?

    |
    1. Hi! In principe raad ik altijd de Oyster Card aan :) Ik zou je wat betreft vliegvelden niet direct het antwoord kunnen geven, maar als je vliegt op Stansted kun je met een bus van National Express redelijk goedkoop het centrum in!

      |
  8. Ellie Smit

    Hoi Milou, ik vlieg in oktober op Stansted airport, en wil daarna met het ov naar Ilford(Hotel Britannia Inn). Nu krijg ik het advies om of met Greater Anglia en TFL te reizen, of met National Expres A9 en TFL, of met Greater Anglia naar Tottenham Hale en dan met bus 123 te reizen.
    Kan ik daar allemaal de Oyster card voor gebruiken, en heb je een advies?

    |
    1. Hi Ellie, National Expres is een particulier busbedrijf, en daarbij kan je je Oyster card niet gebruiken. Bij de andere opties zou dat volgens mij gewoon moeten kunnen. Ik raad je aan mijn artikel te lezen over vliegvelden in Londen, dat ik deze week gepubliceerd heb, daar vind je veel informatie over hoe je van Stansted in Londen komt.

      |
  9. Annabel

    Heey,
    Moet je bij de bus ook in- en uitchecken met de oystercard?
    Vorige keer dat ik in Londen was zag ik bijna nieman het doen.
    Groetjes

    |
    1. Klopt! Je hoeft alleen maar in te checken! Ik heb het ingevoegd in het artikel :)

      |
  10. Debby

    Kun je in de greater anglia de Oyster card gebruiken?

    |
  11. Romie

    Hoi Milou, wat een uitkomst zeg dit artikel! Bedankt daarvoor, ik zag door de bomen het bos niet meer. Komend weekend ga ik voor drie dagen naar Londen (zaterdag, zondag, maandag) en mijn hotel zit in zone 4. Hoe zit dat dan met de oystercard en de daily price cap? En kan het kloppen dat een reis met het ov van Southend Airport naar Britannia Inn Hotel zo’n 20 tot 25 euro kost? Dat vind ik best prijzig eerlijk gezegd, maar het is natuurlijk ook wel een lange reis. Alvast bedankt!

    |
    1. Hi! Hoeveel het precies kost weet ik niet, maar Southend Airport ligt buiten zone 6. Zodra je in zone 1-6 bent geldt wel een dagelijkse cap. Je zult dus een treinticket naar Londen centrum moeten kopen, en vanaf daar verder reizen met je oyster card!

      |
      1. Romie

        Helder! Heel erg bedankt voor je reactie.

        |
  12. Petra

    Betalen met een Nederlandse contactloze bankpas gaat prima in de metro. Er wordt 1x per dag 1,1% commissie betekend.

    |
  13. Wander

    Hoi,

    Dank je wel voor alle tips op jouw pagina. Ik ben alleen lang op zoek geweest naar bus 453 op Waterloo. Maar helaas, die komt daar niet.

    |
    1. Je hebt helemaal gelijk, ik heb een fout gemaakt. Sorry. Ik heb het artikel aangepast!

      |
  14. Patricia

    Hoi ik heb een vraag.Hoe kom ik van Londin City airport in Old street in London,kom er niet helemaal uit🤔.

    |
    1. Hi Patricia! De snelste optie is om de DLR te pakken vanaf London City Airport naar station ‘Bank’ en dan de Northern Line te pakken (metro) naar Old Street. Duurt maar 30 minuutjes, super simpel :)

      |
  15. Alicia

    Hoi nog een vraagje! Kan je met die oystercard dan 4 dagen dien en zowel metro en bus nemen?

    |
    1. Je kunt met de Oyster card zowel de bus als de metro gebruiken ja :)

      |
  16. De Cooman Kurt

    Beste Milou,
    Dit jaar tussen kerst en nieuwjaar willen we met ons gezin (2 kinderen 11 en 14 jaar) de stad Londen bezoeken.We komen met de wagen met fietsrek en hebben een hotel geboekt nabij Heathrow Airport (ik denk 30 min van centrum Londen).
    Nu zou het onze bedoeling zijn om elke dag met wagen richting Londen te rijden en net voor de grote stad de wagen te parkeren op een grote parking en dan de stad verder te verkennen met de fiets.Is dit mogelijk?Zijn er grote parkings buiten de stad?Kan je je eigen fiets (op slot dan)makkelijk achterlaten om iets te bezoeken?Wat denk jij?
    Dank,met vriendelijke groeten,

    |
    1. Hi Kurt, ik heb geen idee! Mijn suggestie zou zijn om gewoon de metro te pakken vanaf Heathrow Airport. Geen gezeur met parkeren :) Ik weet niet of je je fietsen in de metro mee kunt nemen, kun je even uitzoeken en anders kun je van die stadsfietsen huren in Londen!

      |
  17. C.

    Hey
    Ik ga in maart met een vriendin naar Londen. Ik weet er al goed mn weg, heb oystercards die we dan opladen en gebruiken. De Tube map kan ik perfect vertalen, alleen gaan we nu nr de Warner Bros Studio’s dus hebben we en metro en trein nodig. Trein naar watford kan dus ook met de oystercard maar valt dit dan ook in het dagelijks maximum van £8? Of moeten we daarvoor bijrekenen?
    Groetjes
    C.

    |
    1. Hi! Nee, Watford ligt in zone 7 en valt dus niet binnen die daily cap (maar ik werk niet bij Transport for London dus pin me er niet op vast!).

      |
  18. Romy

    Hey!
    Wat een superhandig en leuk blog om te lezen heb je.
    Ik ga binnenkort zelf ook naar London voor een uitwisseling, ik ben er dus wel een aantal maanden.
    Wat zou je me aanraden om dan aan te schaffen met betrekking tot het openbaar vervoer? Ik reis dan namelijk elke dag een stuk met de zowel de bus, tube en trein!

    Groetjes

    |
    1. Hi Romy!

      Ik had gewoon een normale oyster card, maar je kan ook contactless reizen. Dat is vooral fijn als je een Engelse bankrekening zou hebben in die tijd :)

      |
  19. Ilse

    Hai Milou!
    Zelfs je artikel uit 2016 helpt mij nog in 2019 hahah. Toch heb ik nog een vraagje..
    Begin maart ga ik met mijn vader voor 3 dagen naar Londen. We arriveren op Heathrow en we moeten dan naar Paddington station gaan. Nou weet ik dat de travelcard de rechtstreekse lijn tussen die 2 stations wel vergoed en een losse ticket 22 pond kost. Zou het met de oystercard ook 22 pond kosten? Want zoja, dan komen we volgens mij goedkoper uit met een travelcard toch? Ben benieuwd wat jij erover weet/denkt! :)
    Alvast bedankt!
    mvg, Ilse

    |
    1. Hi Ilse, ik update dit artikel elke paar maanden, dus hij is altijd actueel, ook in 2019. Ik heb hem toevallig een paar dagen geleden geüpdatet. Ik deel hierbij een link met alle informatie over reizen vanaf Heathrow naar centraal Londen. Met een Oyster-card (of contactless) op de underground kost deze reis je max 5 pond per persoon. Doe je er wel iets langer over dan met de Heathrow Express (dat is een trein, geen metro), maar voor een besparing van zo’n 18 pond per persoon zou ik het er wel voor over hebben. https://www.heathrow.com/transport-and-directions/underground

      |
      1. inge

        Hallo,
        We gaan met 2 volwassenen een 17- en 14 jarige naar Londen.
        We gaan zeker en vast gebruik maken van het OV.
        We denken eraan om contactloos te betalen ivp die andere kaarten aan te schaffen. Kunnen we met 1 (bank)kaart- contactless – gebruiken voor 4 personen ? Alvast bedankt voor de info .

        |

Comments are closed.

© 2013-2019 Explorista – Nederlandse reisblog voor iedereen die vaker & leuker wil reizen | Designed with and passion by Deliciae Design | Privacy Verklaring